جی سبک

جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی
  • جی سبک

    جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی

مشخصات بلاگ
جی سبک

این سایت به منظور بهره گیری از الگوی درست زندگی و سالم زیستن بنا شده است.

طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۴۱ ب.ظ

مضرات گوش دادن به ترانه

جی سبک – بسم الله الرحمن الرحیم – در این مطلب مجموعه ای از احادیث از پیامبران اسلام و دیدگاه اسلام و دانشمندان اسلامی در خصوص گوش دادن به موسیقی جمع آوری شده است ، امیدواریم دوستان با دید منطق به این موضوع نگاه کنند نه با دید مادی و احساسی .

چرا موسیقی حرام شده است؟

زیرا موسیقی‌های شهوت زا انسان را به لهو و لعب و عیّاشى و‌ بى و بند و بارى سوق می‌دهد و باعث تزلزل اعتقادات مذهبی می شود و وقتی که اعتقادات مذهبی به تزلزل کشیده شد آنجاست که مانند بی دینان در امورات خود دنیایی خود عمل میکنیم، که این، سبب بدبختی انسان در دنیا و آخرت میشود.

 آثار و فلسفه حرمت موسیقی:

۱گرایش به فساد : غنا و آواز مطرب لهوی ، انسان را به سوی فساد اخلاقی کشانده و از عرفان و معنویت دور می کند؛

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «غنا نردبان زنا است»؛ یعنی مقدمه بی غیرتی! 

امام صادق (علیه السلام) فرمود: اگر در منزلی چهل روز نوای موسیقی پخش شود، شیطان وارد شده، چنان قدرت نمایی کند که غیرت و حفظ ناموس را از او بردارد، آنچنانکه حتی اگر به ناموس وی هم تجاوز شود، در نزد او اهمیتی ندارد.

همچنین فرمود:«خانه ای که در آن غنا باشد، از فساد و فحشا مصون نخواهد بود.»

در حدیث دیگری آمده: « … ایاکم و الغناء، فانه ینقص الحیاء … » «از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیاء را از بین می برد، شهوت را زیاد می کند. مردانگی را نابود می سازد، و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام می دهد.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) : هر کس به لهویات گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد.

«و من الناس من یشتری لهو الحدیث …» و برخی مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است.

«لهو الحدیث» به هرگونه سخن با آهنگ سرگرم کننده و غفلت زا گفته  می شود. روایات متعددی آن را به غنا تفسیر کرده است.

تمامی فقیهان شیعی بر این باورند که غنا حرام بوده و هیچ شک و تردیدی در آن نیست.

حضرت علی(ع) می فرمایند: «ابعد الناس عن صلاح المستهتر باللهو» دورترین مردم از صلاح کسی است که در لهو و لعب غوطه ور باشد.

رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «اِنَ الله بَعَثنی هدیً وَ رَحمةً لِِِلعالَمین وَ اَمَرَنی اُن أمحُوَالمَزامیرَ وَ اَلمَعارفَ وَ الأوتارَ…»

خداوند مرا برای هدایت و رحمت جهانیان مبعوث نمود، و دستور داد تا آلات غنا و موسیقی، مانند: نای، تنبور، تار و… را از بین ببرم.

از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد: موسیقی از نظر خدا و شرع چه حکمی دارد؟

حضرت فرمودند: وای برتو!

پرسید ، اگر عمل حق و باطل را بخواهند از هم جدا کنند.موسیقی کدام طرف قرار دارد؟

عرض کرد: در طرف باطل.

حضرت: همین مقدار که می دانی موسیقی باطل است، برای تو کافی بوده و لازم است انسان دوری گزیند.

3544

آثار دیگر موسیقی

 روی گردانی خدا:

از امام صادق (ع) درمورد غنا سؤال شد، امام (ع) فرمود: «لاتَدخُلوا بُیُوتاً الله مُعرِضٌ عَن اَهلِها» به خانه ای که خداوند از اهلش روی گردانده، وارد نشوید.

رفتن برکت:

پیامبراسلام (ص) فرمود: «لا تَدخُلُ المَلائکَةُ فِیهِ خَمرٌ اَو طَنبُورٌ اَو نَردٌ وَلاتُستَجابُ دُعاءُهُم وَ تَرفَعُ عَنهُم البَرَکَة»

فرشتگان به خانه ای که شراب، وسایل موسیقی و قمار، مانند: تنبور و نرد در آن باشد وارد نمی شود و دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد و خیر و برکت هم از آنجا می رود.

مرگ ناگهانی و کوتاهی عمر:

امام صادق (ع) فرمود: «بَیتُ الغِنا لا تؤمِنُ فیهِ الفَجیعَة وَ لاتُجابَ فیه الدَّعوَة وَلایَدخُلُهُ المَلَکُ»

خانه که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک ایمن نیست و دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.

ازآیات و روایات استفاده می شود که اعمال خیر، بر وسعت رزق و طول عمر می افزاید؛ در مقابل گناه و لهو و لعب و موسیقی مطرب، برکت را برده و عمر انسان را کوتاه می کند.

اسامی مروجین موسیقی  که با وضع نامناسب و مرگ ناگهانی و عمرکوتاه از دنیا رفته اند :

۱-   مالیبران، استاد معروف موسیقی در حال خواندن آواز، در سن ۲۷ سالگی سکته کرد.

۲-   برخی موسیقی دانان به وسیله خودکشی به زندگی خود خاتمه دادند، از آن جمله: «شومان» موسیقی دان مشهوری را می توان نام برد که با انداختن خود به رودخانه «راین» خودکشی کرد.

۳-   پرگولوزی – نوازنده ایتالیایی، در سن ۲۶سالگی

۴-   بلینی – نوازنده ایتالیایی، در سن ۳۴سالگی

۵-   موریس ژوبر – نوازنده فرانسوی، در سن ۴۰سالگی

۶-   شوسون – نوازنده فرانسوی، در سن ۳۰سالگی

۷-   مندلس – نوازنده آلمانی، در سن ۳۸سالگی

۸-   شوبرت – نوازنده اطریشی، در سن ۳۱سالگی

۹-   موزارت – نوازنده اطریشی، در سن ۳۵سالگی

۱۰-  حبیب سماعی – نوازنده ایرانی، در سن ۴۵سالگی

1055

۲- غفلت از یاد خدا:

قرآن یکی از عوامل گمراهی را «لهو الحدیث» دانسته است.

«لهو» چیزی است که انسان را چنان مشغول کند که باعث غفلت و بازماندن از کارهای مهمتر شود. امام صادق (علیه السلام) فرمود : «گوش دادن به غنا، قساوت قلب می آورد.» و در نتیجه باعث فراموشی خدا و معنویت می شود و اعتقادشان به جهان پس از مرگ سست خواهد شد. »

۳- تضعیف اراده و شکست شخصیت

شنیدن و نواختن موسیقی، آن چنان اراده را سست و غریزه جنسی را تحریک می کند که شخص را بی اراده و بدون اختیار به حرکت در می آورد و شخصیت انسانی خود را در اختیاز نوازنده و خواننده قرار می دهد.

۴- ضعف اعصاب و بهم خوردن تعادل روان.

از موضوعاتی که روی تمام بدن اثر می گذارد، موسیقی است؛ زیرا موسیقی در سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک اثر داشته و تعادل روان را بر هم می زند و به دنبال آن سلامتی بدن را تحت فشار قرار می دهد. موسیقی با نواهای حزن آمیز و یا آهنگ های نشاط انگیز خود، گاهی آنچنان تعادل اعصاب را از بین می برد که جذب، دفع، هضم، ترشحات، ضربان قلب و فشارخون و مایعات دیگر را مختل ساخته و شخص را به امراض فراوانی نزدیک می کند.

همچنین در اثر فشار شدیدی که تحریکات خارجی موسیقی روی اعصاب وارد می کند، قدرت اندیشه را از انسان گرفته و آثار جنون و مرض هائی در افراد آن ظاهر می شود که به نمونه هایی اشاره می شود:

هفتاد و پنج درصد(۷۵%) موسیقی دانان اسیر آشفتگی های فکری بودند. بتهُوِن، شوبرت، دووراک، شومان، نیچه از آن دسته موسیقی دانانی بودند که دیوانگی و جنون گریبان گیرشان شد. مندلس، باخ، اول و شوپن هم ازآندسته گروه موسیقی دانانی می باشند که در اثر اختلالات روانی تا سرحد جنون گام نهادند.

مجله روشنفکری درباره یک کنسرت موسیقی می نویسد:

«وقتی دخترها و پسرها آهنگهای تند و رعشه انگیزشان را مترنّم می سازند، سالن به لرزه می افتد، دخترها جیغ میکشند، به سر و گوش هم مشت می کوبند، غش می کنند، موهای خود را چنگ چنگ میکَنند و پسرها از هوش می روند»

«در ملبورن پنجاه هزار نفر بعد از گوش دادن به یک کنسرت موسیقی چنان به هیجان آمدند که ناگهان همه به هم ریختند و بدون جهت یکدیگر را زخمی کردند و تا آمدن پلیس، چند نفر به ضربه چاقو از پای در آمدند، به چند نفر تجاوز شد و تعداد زیادی مجروح شدند.»

بنا براین به گواهی برخی پزشکان، غنا و موسیقی آثار زیانباری بر روی اعصاب داشته و شخص را دچار افسردگی و مبتلا به فشار خون می کند.

شاید هر نوع موسیقی برای اعصاب زیان بار نباشد، بلکه استفاده زیاد و افراط باعث تخدیر شود، ولی باید توجه داشت که پیامدهای منفی معنوی آن را راحتی در سایر موارد نباید کوچک شمرد.

از این روی آموزش دادن موسیقی مطرب و لهوی حرام است، در آمدی هم که از این راه به دست می آید حرام می باشد و حتی خرید و فروش و نگهداری آلات مخصوص لهو و لعب حرام می باشد و حتی خرید و فروش و نگهداری آلات مخصوص لهو لعب حرام می باشد.

عواقب اخروی موسیقی

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «کسی که ابزار موسیقی را در خانه اش نگه دارد، روز قیامت در حالی محشور می شود که روسیاه است، به دستش تنبور و آلت موسیقی آتشین جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب، همراه با گرزی که در دست دارند بر سر و صورتش می کوبند و کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش نابینا گنگ و کر بیرون می آید. همچنین زناکار و آنکه فلوت و دایره می زند نیز همانند ایشان کور، کر و لال محشور می شود.»

مضرات موسیقی از دید استاد علامه جعفری :

۱- تحریکات قلبی و تپش قلب
۲ – نفخ معده
۳- آنژین صدری
۴- سستی و بی ارادگی
۵- اضطرابات گوناگون
۶- انقباضات عروقی
۶- اختلالات غدد مترشحه داخلی مخصوصا”(تیروئید و تخمدان)
۷- اسپاسم لوله گوارش
۸- آسم (تنگی نفس)
۹- عصبانیت و سرگیجه
۱۰- کوتاهی عمر
۱۱- فشار خون را بالا و پائین می برد.
۱۲- از بین رفتن غیرت و حیا
۱۳- افسردگی و خمودگی
۱۴- یکی از عوامل ایجاد فساد و فحشا
۱۵- تضعیف شنوائی و بینائی
۱۶- شعله ور شدن هیجانات روحی و جنون

150105

نتیجه گیری : از دید اسلام وقتی ضرر چیزی بیشتر از سود آن است آن چیز حرام بوده و تاکید بیش تر بر روی آن گناه را سنگین تر می کند عده ای هم هستند که می گویند موسیقی برای درمان بکار می رود و فوایدی دارد همانطور که در این مطلب گفته شد موسیقی فوایدی هم دارد ولی فوایدش خیلی کمتر از ضرر آن است ، ما گروه جی سبک زندگی سالم و با آرامشی برای شما آرزومندیم ، الهم عجل لولیک الفرج

نظرات  (۳)

مطالب بسیار خوبی دارید 
موفق باشید 
سلام.یه سوال یعنی گیتار ،ویولن،سه تار و ... زدن هم حرامه؟
طبق نوشته موسیقی حرامه اون وقت تو تلویزیون مثلا تو برنامه خندوانه کلی موسیقی توسط خواننده ها خونده می شه.
اگه خودمون هم گوش نکنیم مثلا امکان داره تو تاکسی می شینیم آهنگ بذارن من خودم خیلی جرئت ندارم بگم آهنگو قطع کن.
تو کتاب سلام بر ابرهیم نوسته موسیقی لذت نماز خوندن رو از انسان می گیره یعنی با گوش دادن به آهنگ دیگه از نماز خوندن اگلذتی نمی بریم و به انجام بعضی گناه ها علاقه مند می شیم.
تو عروسی ها هم که کلااااا آهنگ های لهو و لعب می ذارن اگه نخوایم تو اون عروسی ها شرکت کنیم چه بهانه ای بیاریم برای خانواده؟نمی شه که دروغ گفت مستقیم هم بگیم می گن عقب مونده ای و از این حرف ها.
اجرا کردن این کارها خیییییلی سخته واقعا تو آخر الزمان بخوای با افکار دیگران که مخالف افکار خودت هستن مقابله کنی خیلی سخته. 
۰۶ آذر ۹۸ ، ۲۳:۲۴ سید محمد علوی زاده

سلام علیکم

عالی بود

به ما هم سر بزنید

با مطلب " با ازدواج تحمیلی و اجباری چطور کنار بیاییم؟ " به روز هستیم.

سر بزنید و کامنت بگذارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی