جی سبک

جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی
  • جی سبک

    جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی

مشخصات بلاگ
جی سبک

این سایت به منظور بهره گیری از الگوی درست زندگی و سالم زیستن بنا شده است.

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ

شخصیت امیر مومنان را بشناسید

جی سبک – بسم الله الرحمن الرحیم ، امام علی (ع) قدرت خداوند متعال و امام اول مسلمین قدرت در کنار مهربانی ،رافت ،تواضع و ترس از خدا ، ادب و متانت حضرت علی (ع) مثال زدنی است ، عبادت حضرت علی (ع) طوری بود که حضرت امام سجاد (ع) به آن غبطه می خورد و عبادت حضرت علی را تحسین میکرد.

قدرت بی نظیر حضرت علی (ع)

قدرت بدنی بی نظیر حضرت علی علیه السلام را باید در ردیف معجزات و کرامات به حساب آورد. تاریخ جهان هیچ شخص دیگری را با چنین نیروی جسمانی فوق العاده سراغ ندارد. توانایی بدنی آن حضرت، همان گونه که خود آن بزرگوار فرمودند، یک قدرت عادی و معمولی نبوده، بلکه قدرت الهی و خدایی بود که از ایمان نیرومند او به خدا نشات می گرفت. شاید خداوند خواسته از طریق این قدرت بدنی فوق طبیعی، ارتباط آن حضرت با عالم فوق طبیعت را به مردم بفهماند و آن ها را متوجه شایستگی او برای زمام داری و رهبری جامعه اسلامی پس از رسول خدا علیه السلام سازد، زیرا کسی می تواند جانشین پیامبر عظیم الشان شود که همانند وی با عوالم بالا در ارتباط بوده و از هر جهت، توان فوق بشری برای اداره جوامع انسانی داشته باشد؛ و چنین شخصی- بدون تردید- کسی جز علی علیه السلام نبوده است.

D'

نمونه ای از ویژگی های شخصیتی حضرت علی (ع)

  • امیرمومنان علی علیه‌السلام نیز در صله رحم پیشتاز بوده است؛ چنانچه فرموده است :«هیچ کس در پذیرش دعوت حق و صله رحم، چون من پیشتاز نبوده است.»
  • بسیار میهمان نواز بود و بسیار به این امر علاقه داشت.
  • به نسبت های فامیل اهمیت میداد و ارزش آن را بالا می دانست.
  • تسلط و تکلم به لهجه ها و زبان ملتهای جهان، حتی گویشهای محلی که البته غیر از عربی، تلکم به زبانهای فارسی، ترکی، عبری، لاتین و هندی در تاریخ زندگی ایشان درج گردیده است.
  • علوم مختلف را تدریس می نمود نظیر : عرفان، فقه، علوم قرآنی، فلسفه و … در سنین جوانی
  • تسلط کامل بر تورات و انجیل (علاوه بر قرآن) داشت.
  • شناخت تاریخ گذشتگان و تاریخ ملل دیگر (ازجمله ایران و تاریخ آن)
  • موقعى که حمله می‌کرد و صیحه می‌زد شیر خدا بود و هنگام جود و احسان پدر یتیمان بود.
  • و کمالات بسیاری که قابل توضیف نیست…
D'

D’

شخصیت حضرت علی (ع) در خانواده

در روایتی آمده است که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله :

امور مربوط به این کانون گرم را میان امام علی علیه‌السلام و فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها تقسیم کرده بود؛ به این شکل که علی علیه‌السلام، موظف بود کارهای بیرون از خانه را انجام دهد و فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها، به امور داخل خانه می‌رسید و از تقسیم کار، بسیار راضی و خشنود بود.
امام علی علیه‌‍‌السلام، در خانه نیز به فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها، کمک می‌کرد و از بار سنگین کارهای داخل خانه که بر دوش او بود، می‌کاست. حضرت در خانه، عدس پاک می‌کرد، خانه را جارو می‌زد و در آسیاب کردن جو به فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها یاری می‌داد.
روزی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به خانه علی علیه‌السلام و فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها آمد و دید آنان مشغول آسیاب کردن هستند؛ فرمود: «کدام یک از شما بیشتر از دیگری خسته شده است؟ حضرت علی پاسخ داد:‌ای رسول خدا! فاطمه خسته‌تر است. پیامبر کنار علی علیه‌السلام قرار گرفت و به کمک او به آرد کردن جو مشغول شد.»
«روزی پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌ به خانه ما آمدند، در حالی که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها در کنار دیگی نشسته بودند و غذا را طبخ می‌کردند و من هم عدس پاک می‌کردم؛ پیغمبر اکرم مرا را در این حالت دید و به من فرمود:‌ای علی! از من بشنو و من جز آنچه خداوند فرمان داده چیزی نمی‌گویم. هر مردی که در منزل به زنش کمک کند، به عدد هر موی بدنش عبادت یک سال که روز‌ها را روزه گرفته و شب‌ها را به عبادت مشغول بوده به او داده می‌شود و خداوند بزرگ به او پاداش صابران را عطا می‌کند؛ همانند پاداشی که به حضرت داوود، یعقوب و عیسی علیهم‌السّلام عطا کرد.»
«امیر مؤمنان [علی علیه‌السلام] به خانه هیزم و آب می‌آورد و جارو می‌کرد و فاطمه آسیاب و خمیر می‌کرد و نان می‌پخت.»

حضرت علی علیه‌السلام در مورد حقوق همسران می‌فرمود:

«مبادا بر زنان خود ستم روا دارید و آنان را از حق خویش محروم سازید. هر کس به اندازه‌ یک درهم گوشت برای همسر و فرزندان خویش خریداری کند، مانند کسی است که برده‌ای از فرزندان اسماعیل علیه‌السلام را آزاد ساخته است.»

همچنین حضرت علی علیه‌السلام در خصوص چگونگی تربیت فرزند می‌فرمود:

«هر کسی فرزند کودکی داشته باشد، باید کودکی کند.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی